woensdag 2 mei 2012

Ding #9 – Online gaming

Het ijzer is heet dus kan het berichtje met betrekking tot dit ding worden gesmeden.
Ik heb de achtergrondinformatie gelezen en vind het opmerkelijk dat men volgens Gameverslaving.nl, verslaafd kan zijn maar dit toch anders kan doen proberen voorkomen door er dagen of weken mee te kunnen stoppen.

Het blijft mij een raadsel waarom het een verslaving is, want bij een verslaving kun je volgens mij helemaal niet stoppen, ook niet tijdelijk.
Ik denk eerder dat er een grijs gebied is tussen veel tijd besteden aan iets dat je leuk vindt en daadwerkelijk verslaafd zijn.
Gelukkig voldoe ik in ieder geval niet aan alle kenmerken, hoewel ik het leuk vind om een spelletje te spelen.
Dit doe ik echter zelden online, veel liever speel ik offline rollenspellen zoals de Fallout- en Elder Scrolls-games van de gameontwikkelaar Bethesda.
Er zijn meerdere offline games die ik soms ook wel met vrienden speel, zoals Fifa, maar dat terzijde.

Ik ben me ervan bewust dat de meningen over gaming verdeeld zijn.
Soms lees je in de krant dat er ergens een schietpartij is geweest en dat de dader vaak gewelddadige games speelt.
Of dit relevant is met betrekking tot de reden van de daad, ligt denk ik vooral aan de persoon zelf.

Niet iedereen is vatbaar voor (dezelfde) verslaving en de gevolgen daarvan, voor mij is het soms juist een uitlaatklep omdat je bij games dingen kunt doen die je in het echte leven niet kunt doen of beter kunt laten.
Ik doel hier niet per se op gewelddadige games, maar bijvoorbeeld ook racegames waarbij je in de huid van een Formule 1 coureur kruipt.

Wat mij betreft is het grote voordeel van gamen, dat je spelenderwijs de Engelse taal machtig wordt en je concentratie en reactievermogen kunnen worden aangescherpt bij bepaalde soorten games.

Tot slot heb ik een link op mijn Symbaloo pagina toegevoegd naar de website van PEGI.

1 opmerking:

  1. Lang niet iedereen is verslavingsgevoelig, dat speelt een grote rol. Ik geloof wel dat een gameverslaving te vergelijken is met een gokverslaving: beloningen volgen elkaar snel op waardoor je slechts kort 'blij' bent en dus steeds verder wilt spelen. Denk dat je omgeving hier zeker van invloed op kan zijn.

    Niets mis met een spelletje zo nu en dan! De voordelen die je opnoemt, kan ik me helemaal in vinden. Maar alles met mate :)

    BeantwoordenVerwijderen