dinsdag 8 mei 2012

Ding #10 – Werken in de Cloud

Op de valreep maar binnen de deadline presenteer ik jullie met ongepaste trots mijn nieuwe blogbericht.
Al flink wat kennis gemaakt met dit ding als hulpje bij de collega's dus heb mijn eigen tijd niet bijster veel besteed aan het creëren van de randvoorwaarden van dit bericht.

Moraalridder als ik ben, heb ik de gereserveerde tijd wel geschonken aan het perfectioneren van een via Google Docs gedeelde afbeelding, namelijk het prachtige plaatje hieronder.
"Ik mis Ernie!"
Het bestand bevat niet alleen een gegroepeerd exemplaar van de afbeelding, maar ook een waarbij de verschillende bestanddelen, waaruit de afbeelding is opgebouwd, afzonderlijk van elkaar te verplaatsen en bewerken zijn.
Al de creativiteit ten spijt, is dit natuurlijk niet hetgeen waar dit bericht om draait.

Desondanks blijft dit een, voor Rukspin begrippen, beperkt bericht.
Veel van de oefeningen bestaan immers uit het lezen en bekijken van de verschillende content met betrekking tot clouds.

Het is duidelijk dat Google een uitgebreid dienstenpakket aanbiedt, wat onder meer tot uiting komt in Google Docs.
Google biedt meerdere diensten aan die vergelijkbaar zijn met alternatieve programma's die op het internet te vinden zijn, zoals Dropbox.
Gelukkig is er keuze zat, zodat er voor ieder wat wils te vinden is.

Dropbox heb ik ooit eens op mijn mobiele telefoon geïnstalleerd 'voor het geval dat', maar tot op heden heb ik er nog niets concreets mee gedaan.
Desalniettemin ben ik op de hoogte van de voordelen van dergelijke cloud toepassingen.

Wat mij trouwens opvalt, is de grote hoeveelheid ruimte die gratis en voor niets ter beschikking wordt gesteld om bestanden naartoe te uploaden.
Bij Google Docs, bijvoorbeeld, kun je ruim 5 gigabyte parkeren.
Dat is meer dan de capaciteit van een normale DVD-schijf.

Bovenstaande was wel het meest spannende gedeelte van dit ding, hoewel ik natuurlijk ook wat heb gerommeld met het bewerken en delen van tekstbestandjes.
Collega Miranda deelde met mij een tekstbestandje, dat ik daarna direct via mijn mobiele telefoon opende om te bewerken.
Wat ik best grappig vond, was het feit dat we tegelijkertijd het bestandje aan het bewerken waren en on the fly de onderlinge wijzigingen zichtbaar op ons scherm kregen gepresenteerd.

Tot zover Ding #10.

1 opmerking:

  1. On the fly.. ook zo'n mooie computerterm :). Al die gratis opslag is zeker opmerkelijk te noemen. Ze verdienen er blijkbaar toch aan... ;)

    BeantwoordenVerwijderen