vrijdag 30 maart 2012

Ding #5 – Sociale netwerken

Het volgende relaas komt uit de oude doos en is dus volgens oud-Hollandsch recept.
We schrijven het vorige decennium, ergens in 2006 als ik mij niet vergis.
Ik herinner mij dat fantastische jaar als geen ander, de bomen groeiden tot in de hemel.

Prompt stak het Hyves-plantje de kop op in de tuin van huize Rukspin.
Omdat ik nogal groene vingers heb, besloot ik een Hyves-account aan te maken.
Voor sommige diensten van dit sociale netwerk heeft men geen toegang, tenzij er een luttel bedrag wordt afgedragen, waarna men zich de trotse bezitter mag noemen van het predikaat Goldmember.

Na een aantal jaren met tevredenheid te hebben geHyved ben ik door iemand uitgenodigd om op Facebook te komen.
Aanvankelijk gooide ik de kont in de krib, maar de belofte dat Facebook veel volwassener was dan Hyves en het nieuwe mogelijkheden zou bieden, trok mij over de streep.

Ook met Facebook was ik best een tijdje zoet. Op een gegeven ogenblik heb ik besloten dat het tijd was om mijn Facebook account op te heffen. Ik begon steeds meer nadelen dan voordelen te zien in Facebook.
Het is natuurlijk wat je er zelf van maakt, maar er ging zoveel tijd in zitten.
Vooral met een mobiele telefoon die in verbinding staat met een social network, wordt je geen strobreed in de weg gelegd wanneer het gaat over tijd verspillen.

Uiteindelijk heb ik mijn Facebook account dan ook opgeheven.
Mijn Hyves account bestaat tot de dag van vandaag nog steeds, maar heeft momenteel verdraaid veel weg van een slapende hond die vooral door niemand wakker gemaakt dient te worden.
Tot zover mijn ervaringen met Hyves en Facebook.
Met de andere genoemde sociale netwerk sites heb ik geen 'uitgebreide' ervaring.

Tot slot ben ik van mening dat sociale netwerk sites voor de politie een grote rol kunnen spelen voor wat betreft opsporingsmogelijkheden.
Zelf heb ik ook een aantal keren Hyves en Facebook voor werkgerelateerde zaken geraadpleegd, waardoor er weer nieuwe aanknopingspunten ontstonden die een goede bijdrage leverden aan de opsporingsmogelijkheden en daarmee de kans op een goede afloop.

1 opmerking:

  1. Voor jou geen onbekende dus, al die sociale netwerken! Lees het stiekem vaker hoor, dat men een Facebook account verwijdert i.v.m. de tijd die het kost om alles bij te houden.

    BeantwoordenVerwijderen